::me..saya..ak0..::

My photo
i dOn knOw how tO desCrbe abOt me..what ebeR..wHo know me..they will knOw whO i'm....but,i'm ----=)

::f0ll0wer::

Friday, February 13, 2009

~HahahhaHHa..JaNgaN wat mCm nie kawaN2~

mALam ni aku benganG..nak G d++ pOn kne wat cOver leteR...tkire appLy surat mintaK kje r..aKU baRu tau kne wat..uwaaaaaaaa..maTi2..aKu dpat mCd..besh ke??x KOt..mukan leh Mom pOn..bOikOt2..hahahha..((tapi membe akU sOwanG nie susH nak bOikOt))...sape erK..GurL..hahhaha...keLLy dapat sheLl...syamIra mcD,Cla sheLl...tyme nak wat Cover lettEr tue akU trIngat nak pOst kat bLog..

cara2 wat Cover lettEr...

Ma Oooo ma....i pelik la mak..", jerit i memanggil-manggil ibunya.
 
"Apa yang pelik sangat tu oi", sahut mamanYa dari dapur. meluru ke dapur bila terdengar suara ibunya .
 
" Ma.. tengoklah ni..", kata i seraya menunjukkan kepingan surat panjang yang berwarna putih kepada mamanya.
 
"Wah banyak surat ko dapat hari ni i.. dari sape?", tanya mamanya kehairanan.
 
"Hari tu kan ada bagitau ma yang i nak mohon kerja..." terang i.
 
"Hah, habis tu... surat tu kata apa ?", tanya mamanya dengan wajah yang sedikit ceria.
 
"Ko dapat ke tawaran kerja tu ..i?" tanya mamanya lagi.
 
"Tak.. ni semua surat yang i pos 3 bulan lepas.. konon nak mohon kerja sebagai eng kimia...tapi...",kata-kata i terhenti di situ dengan nada sediH...
 
mamanya menggeleng tanda paham . "Ala.. belum ada rezeki la tu i oi... janganlah ko risau... rezeki ada di mana-mana, yang penting usaha dan tawakal" mamanya cuba memujuk.
 
termenung memandang ke lantai tanpa sepatah kata....
 
"Kalau susah sangat... ko kerja jer kat kilang sabun tu...", kata mamanya lagi.
 
"Ma..i peliklah. Nape surat ni ada cop KICK ?", tanya i sambil menunjukkan cop yang tertera di luar sampul surat.
 
Mamanya kehairanan lalu bertanya , "Eh ..KICK tu maknanya tendang kan i?". I hanya mengangguk.
 
"Bak sini bagi ma baca surat kau tu..", kata mamanya lalu mengambil dan mengeluarkan surat tersebut dari sampulnya. Surat tu bertaip dengan rapi sekali seolah-olah tiada sebarang cela. Mama i membaca sebiJik demi sebiJik...patah by patah perkataaN...
 
PER: MEMOHON KERJA SEBAGAI JURU AUDIT.
 
Suka citanya saya seperti nama di atas ingin memohon kerja sebagai juruaudit di syarikat tuan seperti yang telah diiklankan di surat khabar.
 
2) Di sini saya ingin bertanya serba sedikit soalan kepada tuan.
 
a) Kalau saya diterima berkerja, berapakah gaji yang akan tuan bayar memandangkan saya berkelulusan diploma?
 
b) Adakah saya akan dipindahkan ke syarikat lain memandangkan syarikat tuan banyak cawangan. Kalau ya di manakah saya akan dipindahkan?
 
c) Bila tuan nak menemuduga saya? Kalau boleh biarlah cepat sikit. Manalah tau ada syarikat lain yang akan panggil saya dalam masa terdekat ni...melepas pulak tuan nanti.
 
d) Dekat syarikat tuan ada kemudahan seperti surau tak? Senanglah bagi kami orang islam nak beribadah nanti.
 
e) Tempat juruaudit tu tempat yang dikhaskan ke atau terbuka bersama-sama staff lain?
 
Itulah serba sedikit mengenai butir diri saya buat rujukan tuan.
 
Kerjasama dari pihak tuan amatlah di harapkan dan saya hargai dengan ucapan ribuan terima kasih.
 
Sekian .
 
P/s: Tuan nanti saya akan hadiri temuduga saya dengan kemeja dot-dot hitam putih yang dipadankan dengan seluar slack warna pink untuk memudahkan tuan mengenali saya.
 
Yang Benar,
 

(I )
 

Surat itu renyuk di genggaman mamanya.
i kehairanan lalu bertanya, "Eh...nape ma renyukkan surat tu?".
 
mamaNya memandang i dengan geram lalu berkata, "Ini surat mohon kerja hotak ko.. ko ni terencat akal ke? Aku yang tak habis sekolah ni pun tau macam mana nak buat surat mohon kerja.." marah maManya.
 
Sebelum berlalu, Mamanya sempat membelasah dan menerajang Si i sambil berkata , " Ha.. ni baru betul-betul KICK..".

p/s: sbLom wat resUme ke cOver letteR ke..tanye pada pakaR..
      : jangaN pandai2 sendrI jew..
      : jangaN tanye tGtg soaLn ((tu melampaU))
 ingataN...i tu mukan akU..hek3~

6 comments:

  1. wahaha..i tu sapew? ko ker? miahahahaah muakakakaka

    ReplyDelete
  2. wkakkaka..Mukan akU r...akU bek..aku tanye dulu..search tenet((keje mudah)0..hahah
    =)~

    ReplyDelete
  3. hahaha..mengong je nye cover letter.. :D

    ReplyDelete
  4. wkakakka..besH oOoo..dayan antO ginie lew..hek3~.nnti leh mintak2 gaJie..tawar menawaR..amalaN kite..
    =)~

    ReplyDelete
  5. Contoh yg bagus...
    leh apply...
    haha!!

    ingat owner sykt tu atok dia punya...

    =)

    ReplyDelete
  6. hahhah..ko tRy le..mana taw berJaya..tGok nama Ko..hek3~

    ReplyDelete

::blueberryriz s0ng::